تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/08/15 - 12:24
کد خبر: 487002

دلایل افزایش قیمت گوسفند زنده/ اخبار بازار دام زنده

دلایل افزایش قیمت گوسفند زنده/ اخبار بازار دام زنده

برای اینکه بهتر با عوامل موثر بر قیمت گوسفنده زنده آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بازار گوسفند و دام سنگین در اوقات مختلفی از سال ممکن است تحت تاثیر شرایط و پارامترهای مختلف دچار نوساناتی در قیمت شود. نوساناتی که در صورت مدیریت نشدن به جز افزایش هزنیه تمام شده خرید محصولات دامی برای عموم مردم، می‌تواند روند کاری دامداران و پرورش دهندگان گوسفند را نیز تحت تاثیر نامطلوب قرار دهد. به این صورت که با افزایش قیمت گوسفند زنده، قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر به دلایل مختلف هزنیه های نگهداری و تهیه نهاده‌های دامی نیز افزایش پیدا می‌کند و این در دراز مدت، دوباره بازار را به سمت انباشت دام و عرضه زیاد می‌برد.

برای اینکه بهتر با عوامل موثر بر قیمت گوسفنده زنده آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

معرفی اصلی ترین علل گرانی گوسفند زنده

قیمت نهاده‌های دامی و نرخ خوراک:

به طور میانگین بیشتر از نصف هزنیه‌های پرورش و نگهداری گوسفند و گاو به موضوع تهیه خوراک و نهاده‌های دامی باز می‌گردد. یونجه، جو، ذرت، سویا و انواع کنجاله مهم‌ترین نهاده های مصرفی انواع دام سنگین و سبک هستند که برخی از این اقلام نیز وارداتی بوده و بسیار قیمت تمام شده آنها وابسته به نرخ ارز و هزنیه های ترخیص از گمرک هستند.

کاهش جمعیت دام مولد و تغییر در میزان عرضه و تقاضای مردم:

در صورت نداشتن صرفه اقتصادی و بالا رفتن هزنیه های پرورش گوسفند زنده، دامداران به ناچار دام‌های مولد خود را هر چند سال‌ها برای جمع آوری آنها وقت و انرژی صرف کرده‌اند، مجبور هستند روانه کشتارگاه ها کنند. ادامه دار شدن این موضوع نیز در طی دو الی سه سال باعث کمبود در بخش تولید صنعت دامپروری شده و به صورت مستقیم قیمت گوسفند زنده و سایر دام های زنده را افزایشی خواهد کرد.

صادرات و واردات و نقش دلالان:

هر چند در طی چند سال گذشته میزان صادرات و واردات دام سبک و سنگین به حد قابل توجهی نبوده است اما با انتشار اخبار مرتبط با این زمینه، شاهد تغییراتی در قیمت گوسفند به خصوص در شهرهای مرزی هستیم. به جز صادرات و واردات که در صورت استفاده درست، می‌توانند به مدیریت بهتر بازار نیز کمک کنند، نقش دلالان و واسطه ها نیز در افزایش قیمت گوسفند زنده مشهود است.

وزن گوسفند:

این مورد برای پرواربندان، قصابان و حتی مردم عادی که قصد خرید گوسفند زنده را داشته باشند، بسیار مهم است. معمولا هر اندازه وزن گوسفند یا بره کمتر باشد، نرخ خرید و فروش آن بالاتر است. البته در میش‌های آبستن و دام های کشتاری چاقی و لاغری نیز بر نرخ گوسفند زنده تاثیر گذار می‌باشد.

تغییرات شرایط آب و هوایی و خشکسالی مداوم:

فروش گوسفند زنده

از آنجایی که بخش عمده‌ای از دامداری و دامپروری کشور ما به صورت سنتی اداره می‌شود و بیشتر دامداران گوسفندان، بزها و گاوهای خود را برای چرا به مراتع می‌برند، اگر برای چند سال پشت سر هم، خشکسالی وجود داشته باشد، دامداران برای تهیه خوراک مورد نیاز گله خود باید به سمت خرید علوفه با نرخ بالا روند، که این موضوع نیز بر قیمت دام زنده اثر گذار است.

تورم:

تورم یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت دام زنده در ایران است. خیلی اوقات دامداران و به خصوص پرواربندانی که برای یک فصل یا دوره گله‌ای ندارند، به دلیل تورم و گران شدن شدید و یکبار، قادر به تهیه گله‌ای همانند گله قبلی خود نیستند. شاید در چنین شرایطی تنها دانستن اصول دامپروری موجب موفقیت در این شغل نباشد، و دامداران کم کم باید اصول مدیریت کسب و کار و سرمایه گذاری را نیز بیاموزند.

آینده بازار دام

پس از شناخت مهم‌ترین معیارهای تاثیر گذار بر قیمت گوسفند، حال قصد داریم شرایط بازار دام را به صورت تقریبی در آینده پیش بینی کنیم.

خوشبختانه در حال حاضر با توجه به تقریبا ثابت ماندن تورم و نرخ نهاده‌های دامی، دامداران در بخش داشتی و پرواری استقبال خوبی از این شغل می‌کنند و برخلاف سال های قبل که به دلیل عدم رشد متعادل نرخ دام زنده که منجر به ورشکستگی بسیاری از آنها شده بود، امسال دامپروری سود به نسبت معقول تری دارد. از این رو در صورت مدیریت درست و بارندگی و شرایط آب و هوایی مطلوب به نظر می‌رسد، استقبال از دامپروری به خصوص در نواحی روستایی و عشایری بیشتر نیز شود.

راهنمای خرید گوسفند زنده در تهران

قیمت گوسفند زنده

دوستانی که برای مراسمات و مصارف خانگی تمایل به تهیه گوسفند زنده دارند، پیش از خرید به یکسری نکات مهم توجه داشته باشند. نکات ساده‌ای که تجربه خرید بهتری را برای آنها رقم می‌زند.

اولین اصل در تهیه و خرید گوسفند به ویژه در شهر تهران این است که به یک مرکز معتبر و باسابقه مراجعه شود. مرکزی که با داشتن نژاد های خوب و پرگوشت مثل مغانی، افشاری و سنگسر نیاز مشتریان را رفع کند.

دومین مورد، توجه به انصاف داشتن فروشنده از لحاظ قیمتی و بهداشت در محیط عرضه دام است. در سطح شهر تهران با در نظر گرفتن ترافیک و مشغله کاری یافتن اینگونه مراکز کار ساده برای عموم مردم نیست.

به همین خاطر بهتره قبل از اقدام به خرید کمی بیشتر از دوستان، اشنایان و حتی سایت های اینترنتی مثل این لینک ( bazargosfand.com ) پرس و جو کنید.

سومین مورد نیز توجه به طرز برخورد فروشنده، داشتن خدماتی همچون قصاب و ارسال رایگان درب منزل و مربوط می‌شود.

چهارمین مورد هم به بررسی سلامت و داشتن پلاک بهداشتی گوسفند عرضه شده ارتباط پیدا می‌کند. به طور معمول گوسفند سالم خصوصیات مثل حرکت و جنب و جوش، اشتها برای غذا خوردن، عدم وجود زخم، غده و آبریزش دهان و بینی، عدم لنگش و وزن طبیعی را دارا است. چنانچه به هر دلیلی حتی یکی از این موارد را پس از بررسی سطحی مشاهده کردید، بهتر از خرید این نوع دام منصرف شوید.

جمع بندی و نتیجه گیری:

در این مقاله به صورت خلاصه اما مفید سعی کرده‌ایم تا حد امکان دلایل گرانی قیمت گوسفند زنده، آینده بازار دام و شیوه صحیح خرید گوسفند زنده در تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم. برای اینکه چه در شغل دامپروری و چه در هنگام مراجعه برای خرید دام زنده، دچار ضرر و زیان نشوید، حتما این موارد را در نظر داشته باشید. این مورد به خصوص برای دامداران کم تجربه یا کسانی که به تازگی قصد ورود به این شغل را دارند، اهمیت بیشتری دارد، چرا که این حرفه در عین ساده به نظر رسیدن، اما چالش های بسیاری دارد که در صورت آشنایی نداشتن با آنها خسارت سنگینی را به اشخاص وارد می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمدی
1402/08/27 - 16:49

خواستم تشکر کنم ازتون به خاطر این محتوا خوب. به نظر میاد با مشخص شدن این عوامل راه حل هم برای کنترل قیمت گوسفند زنده وجود داره و باکنترل کردن این عوامل قیمت ها رو میشه از نوسانی شدن دور کرد. این برای قشر دامدار و مصرف کننده خوبه
تورهای مسافرتی آفری
تذکر مهم رهبر انقلاب به مسئولان حوزه کتاب +فیلم
لحظاتی از بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب +فیلم
جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان کالج "پیترز" با پرچم فلسطین
شکایت ۱۰۰۰۰ نفر از شرکت فایزر برای تولید داروی سرطان‌زا
تعامل، یا تکاثر و تفاخر؟
آزمون ارتقا دستیاری دندانپزشکی مردادماه برگزار می‌شود
اعطای «بورس فلسطین» به دانشجویان فلسطین و حامیان مردم غزه
دفع حملات سایبری به دانشگاه‌ها پس از عملیات وعده صادق
فرصت جدید ثبت نام در آزمون فلوشیپ پزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش
تصمیم مهم و جدید درباره امتحانات نهایی دانش‌آموزان
میدان ولیعصر(عج) میزبان «مائده» شد +عکس
جشن ویژه امام رضایی‌ها در روز جمعه
نقض رأی تبرئه ؛ مدت محکومیت یاسین رامین اعلام شد
اجازه امضا به آتیلا حجازی داده نشد
میانگین قیمت مسکن در تهران چقدر شد؟
ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست
وظیفه بزرگ شیعیان در کلام رهبرانقلاب +فیلم
بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب +عکس
 برگ تازه‌ای در اعتراضات ضد صهیونیستی/ پرچم فلسطین در دست پادشاه دانمارک
درگیری عجیب استقلال و فولاد بر سر پیراهن مشکی!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top